Najchętniej wybierane auta w swoich segmentach
Najchętniej wybierane auta w swoich segmentach – wielu nowych nabywców samochodów kieruje się podczas swoich decyzji zakupowych popularnością modelów w poszczególnym segmencie. To dobry wyznacznik jakości, który pokazuje jakim zaufaniem wśród kierowców cieszy się dany samochód. Jakie auta były najpopularniejsze w 2020 roku w swoich segmentach?
Nowy samochód w 2021 roku – garść informacji
Najchętniej wybierane auta w swoich segmentach – w ubiegłym roku na polskim rynku pojawiło się kilka niespodzianek. Niezaprzeczalnie istotnym czynnikiem wpływającym na ten stan była pandemia. Doprowadziła ona do spadku liczby rejestracji samochodów we wszystkich segmentach. W pierwszych dwóch miesiącach zarejestrowano o 13% mniej samochodów niż w roku 2010. Drugą niespodzianką jest praktycznie całkowita dominacja Toyoty w większości segmentów. W 2020 roku nastąpiły znaczące przetasowania w wielu segmentach, które wywindowały na szczyty rankingów wiele modelów Toyoty. Wszystkie dane podchodzą od Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Początek dominacji Toyoty – Toyota Aygo liderem w segmencie A
Najmniejsze pojazdy straciły w oczach klientów znacząco, ponieważ aż o 21% spadło zainteresowanie nimi rok do roku. Od lat Toyota Aygo lideruje w rankingach popularności samochodów z segmentu A. W ubiegłym roku udział tego modelu w swoim segmencie wzrósł do aż 41%.
Jak wygląda udział poszczególnych modelów w segmencie po pierwszych dwóch miesiącach ubiegłego roku?
- Toyota Aygo (944 egzemplarze)
- Volkswagen up! (315 egzemplarzy)
- Fiat 500 (278 egzemplarzy)
- Kia Picanto (261 egzemplarzy)
- Fiat Panda (164 egzemplarze)
Toyota Yaris ze wzrostem popularności mimo spadku zainteresowania segmentem B
Ze względu na ogromny spadek liczby rejestracji Skody Fabii (aż o 27%) najpopularniejszym samochodem w segmencie miejskim stała się Toyota Yaris, której 9-procentowy wzrost przełożył się na 3253 zarejestrowane samochody. Warto przy tym zaznaczyć, że segment B zaliczył aż 26% spadek popularności rok do roku.
Udział konkretnych samochodów w segmencie miejskim:
- Toyota Yaris (3253 auta)
- Skoda Fabia (2390 aut)
- Renault Clio (1345 aut)
- Hyundai i20 (891 aut)
- Dacia Sandero (776 aut)
Spektakularny wzrost popularności Toyoty Corolli w segmencie C
Mimo spadku rejestracji nowych samochodów z segmentu C o 21% (łącznie 18 035 samochodów), Toyota Corolla zwiększyła liczbę rejestracji o niesamowite 197%! Przełożyło się to na 3717 nowych aut, wyprzedzając Skodę Octavię o 8%. Dzięki temu po wielu latach dominacji czeskiego modelu na polskim rynku, mamy zmianę na fotelu lidera. Nowa Corolla zajęła aż 20% całego segmentu C.
Jak plasują się inne samochody w najpopularniejszej 5 w segmencie C?
- Toyota Corolla (3717 egz.)
- Skoda Octavia (3273 egz.)
- Fiat Tipo (1582 egz.)
- Volkswagen Golf (1415 egz.)
- Ford Focus (1272 egz.)
Segment D, czyli jedyne miejsce, gdzie Toyota oddała fotel lidera
Auta klasy średniej również zanotowały spadek zainteresowania o 20%. Jednakże nawet mimo spadków i pandemii, Skoda Superb pozostała niekwestionowanym liderem. To jedyny segment, w którym nie lideruje Toyota. Mimo tego przedstawiciel azjatyckiej firmy również znalazł się na podium!
Udział poszczególnych modelów w segmencie D:
- Skoda Superb (1221 aut)
- Volkswagen Passat (1146 aut)
- Toyota Camry (408 aut)
- Ford Mondeo (363 auta)
- Opel Insignia (331 aut)
Toyota C-HR liderem na rynku coraz popularniejszych crossoverów
Crossovery są jednym z nielicznych segmentów, które zaliczyły wzrost popularności o 5%. Niemal wszystkie najpopularniejsze modele zwiększyły liczbę nowych rejestracji rok do roku. Toyota C-HR zaliczyła wzrost popularności o 13% i jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie.
Jak plasuje się piątka najpopularniejszych crossoverów?
- Toyota C-HR (1545 egz.)
- Nissan Qashqau (1113 egz.)
- Skoda Karoq (800 egz.)
- Volkswagen T-Roc (760 egz.)
- Volvo XC40 (569 egz.)
Awans na fotel lidera Toyoty RAV4 w segmencie SUV
Liczba nowych rejestracji w segmencie SUV-ów była stosunkowo podobna rok do roku (zmiana na minus o 1%). Doszło tutaj jednak do sporych przetasowań, a najważniejszym z nich jest awans Toyoty RAV4 na pierwsze miejsce.
Udział najpopularniejszych SUV-ów w swoim segmencie:
- Toyota RAV4 (1767 egz.)
- Hyundai Tucson (1427 egz.)
- Volkswagen Tiguan (1033 egz.)
- Kia Sportage (985 egz.)
- Volvo XC60 (782 egz.)
Udział poszczególnych marek motoryzacyjnych na rynku
Mimo tego, że nowe samochody zanotowały spory spadek zainteresowania, jedyną marką, która zanotowała wzrost popularności, jest Toyota (wzrost o 22%). Pokazuje to, że coraz więcej ludzi ufa azjatyckiej marce i zmienia swoje wartości, ponieważ Toyota jest liderem na rynku samochodów hybrydowych. Większość modelów wspomnianych w powyższym artykule jest właśnie napędzana popularną ostatnimi czasy hybrydą.
Najpopularniejsze marki samochodowe w ubiegłym roku
- Toyota (jedyna zanotowała wzrost popularności!)
- Skoda
- Volkswagen
- Kia
- Hyundai