Przejdź do treści

Nowa Toyota GR86 – sportowe coupe jest trzecim globalnym modelem marki z linii GR

Najnowszy model Toyoty GR86 powstał we współpracy wraz z ekspertami TOYOTA GAZOO Racing. W stylistyce samochodu zachowano nawiązania do tradycji sportowych samochodów Toyoty, a jednocześnie wykorzystany elementy zaczerpnięte z motorsportu. Model wyposażono w silnik typu o pojemności 2,4 l charakteryzujący się większą mocą i wyższym momentem obrotowym. Skrzynię biegów dostrojono do płynnego, mocnego przyspieszania. To idealny samochód dla spragnionych wrażeń!

Toyota GR – sportowa linia azjatyckiego producenta

Nowe coupé Toyoty – GR86 – dołącza do linii GR, czyli samochodów Supra i Yaris. To trzeci globalny model marki ze sportowej linii. Bazuje on na atutach poprzednika, czyli GT86. Inżynierowie z TOYOTA GAZOO Racing wsparli projektantów modelu GR86 przy zoptymalizowaniu elementów nadwozia pod kątem aerodynamiki. W efekcie powstał bardzo dynamiczny i szybki pojazd. GR86 w europejskich salonach pojawi się wiosną 2022 roku, a jego produkcja zostanie ograniczona do dwóch lat.

Toyota GR86 – nowoczesna klasyka

Najnowszy model GR86 zachowuje klasyczny układ z silnikiem znajdującym się z przodu. Jednocześnie samochód jest napędzany na tylną oś. Wykorzystano w tym celu wysokoobrotowy 4-cylindrowy silnik, charakteryzujący się wysoką mocą i momentem obrotowym. Silnik zestrojono z manualną lub automatyczną skrzynią biegów w taki sposób, by zapewnić płynne, dynamiczne przyspieszanie w pełnym zakresie obrotów. Projektanci zadbali również o zmniejszenie masy pojazdu i niski środek ciężkości. W efekcie samochód prowadzi się dynamiczniej i bezpieczniej. Co więcej, chcąc wzmocnić konstrukcję i zapewnić wysoką sztywność całego auta, wykorzystywali aluminium oraz wiele innych lekkich i wytrzymałych materiałów. Dostroili także układ zawieszenia.

Analogowy samochód na cyfrowe czasy

Toyota GR86 została zaprojektowana przez pasjonatów dla pasjonatów. Głównym celem inżynierów było zapewnienie jak najwyższego poziomu radości z jazdy. Co ciekawe, model ten nie został stworzony jako auto sportowe tylko dla zawodowców i osób o dużym doświadczeniu. Równie dobrze sprawdza się na torze, jak i podczas codziennej jazdy po drogach. Wszyscy pasjonaci modernizacji i personalizacji swoich samochodów będą zadowoleni, ponieważ Toyota przygotowała cały zestaw akcesoriów z linii GR przeznaczonych do nowego modelu.

Misją modelu GR86 jest otworzyć świat GR i sprawić, by coraz więcej ludzi czerpało z niego radość” – mówi Yasunori Suezawa, główny inżynier modelu GR86.

Moc i osiągi najnowszej Toyoty GR86

Jednostka napędowa najnowszej Toyoty GR86 jest bardzo szybka i dynamiczna. Samochód generuje moc o 17% wyższą od poprzednika – 234 KM (172 kW) przy 7000 obr/min. Natomiast pierwszą setkę samochód osiąga po nieco ponad 6 sekundach. Maksymalna prędkość GR86 wynosi zaś 226 km/h.

Zwiększył się również maksymalny moment obrotowy, który wynosi obecnie 250 Nm, a do tego osiągany jest wcześniej – przy 3700 obr./min. Silnik w GR86 jest również lżejszy od poprzednika, ponieważ inżynierzy zastosowali cieńsze tuleje cylindrów i pokrywy zaworów wykonane z materiału kompozytowego. Do tego wzmocnili także korbowody oraz przeprojektowali kształt łożyska korbowodu i komory spalania.

Toyota GR86 dynamicznie reaguje na pedał gazu, ponieważ zastosowano w niej wtrysk paliwa D-4S. Wykorzystuje on zarówno wtrysk bezpośredni, jak i pośredni. W efekcie uzyskano maksymalną wydajność i efektywność jednostki. Natomiast pompa paliwowa zapewnia stały przepływ paliwa nawet podczas pokonywania zakrętów. Do tego dodano nową chłodnicę oleju chłodzoną wodą. Samochód posiada również klasyczny pazur. Układ wydechowy został przemodelowany, dzięki czemu podczas przyspieszania auto wydaje rasowy pomruk, a system Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie. Silnik nowego GR86 połączono z sześciobiegową skrzynią biegów – manualną lub automatyczną. Przekładnie te odgrywają istotną rolę w charakterystyce auta.

Prowadzenie nowej Toyoty GR86

Podwozie i nadwozie

Podwozie nowego GR86 jest wyjątkowo lekkie i sztywne. Zostało ono stworzone z materiałów lekkich, ale wyjątkowo wytrzymałych. Zapewniają one większą sztywność przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. W kluczowych obszarach zastosowano dodatkowe wzmocnienia. Z przodu znajdują się belki poprzeczne, które połączyły zawieszenie z elementami nośnymi konstrukcji samochodu. Specjalne łączniki o wysokiej wytrzymałości połączyły również płytę podłogową i mocowania zawieszenia. Nową strukturę wewnętrzną zyskała również maska. Dzięki tym rozwiązaniom sztywność przedniej części nadwozia została zwiększona o 60%. Konstrukcja klatkowa z tyłu łączy górną i dolną część podwozia. Nowe łączniki spajają płytę podłogową z mocowaniami zawieszenia, dzięki czemu sztywność skrętna została zwiększona o 50%.

Zawieszenie

W nowym modelu GR86 zastosowano zawieszenie, które tworzą niezależne przednie kolumny MacPhersona oraz podwójne wahacze z tyłu. W efekcie układ jezdny stał się skuteczny w szybkiej i stabilnej jeździe. Mechanizm różnicowy Torsen zapewnia przyczepność podczas pokonywania ostrych zakrętów. Amortyzatory i sprężyny śrubowe sprawiają, że samochód prowadzi się bardziej przewidywanie. Z przodu dodano aluminiowy wspornik mocowania silnika, a usztywniono mocowanie przekładni kierowniczej.

Układ kierowniczy

Nowa Toyota GR86 to samochód, który prowadzi się z przyjemnością. Układ kierowniczy jest wspomagany elektrycznie i wymaga tylko 2,5 obrotu trójramiennej kierownicy, by przejść od oporu do oporu. Nowy, zintegrowany silnik wspomagania zamontowany na kolumnie zmniejsza masę i zajmuje mniej miejsca. Mocowanie przekładni zostało usztywnione za pomocą tulei z gumy o zwiększonej sztywności.

Hamulce

Zarówno z przodu, jak i z tyłu nowego GR86 zamontowano tarcze hamulcowe o średnicy 294 mm i 290 mm. Samochód posiada liczne układy wspomagania hamowania: ABS, Brake Assist, TC, VSC i HAC.

Sportowa stylistyka i drapieżny charakter Toyoty GR86

Nadwozie Toyoty GR86 wyróżnia się niskim zawieszeniem i muskularną karoserią. W ten sposób autorzy chcieli nawiązać do wspaniałych aut sportowych sprzed lat 2000. Na uwagę zasługują również nowe reflektory LED, które mają układ wewnętrzny w kształcie litery L. Grill otrzymał charakterystyczny dla aut z linii GR motyw siatki. Listwa przedniego zderzaka pomaga zmniejszać opór powietrza. Potężne przednie błotniki oraz wyraziste progi podkreślają potężną sylwetkę auta. Nowy GR86 posiada mnóstwo elementów aerodynamicznych. Zapora i otwory wentylacyjne za przednimi nadkolami pomagają kontrolować przepływ powietrza oraz zmniejszają turbulencje wokół opon. Lotki dodatkowo poprawiają stabilność auta. W wyższej wersji wyposażenia do krawędzi klapy bagażnika dodano jeszcze spojler.

W nowym modelu Toyoty montowane są 17” 10-ramienne felgi aluminiowe z oponami Michelin Primacy HP lub 18” czarne felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4.

Wnętrze dopracowane w najmniejszych detalach

Kabina nowej Toyoty została stworzona z myślą o użyteczności i łatwym dostępie do systemów. Panel wskaźników jest ustawiony pionowo, dzięki czemu kierowca ma szersze pole widzenia. Wszystkie przyciski na kierownicy, pokrętła i panele klimatyzacji umieszczono bardzo intuicyjnie, co znacząco ułatwia ich obsługę. Klamki są zintegrowane z podłokietnikami drzwi. Natomiast środkowe podłokietniki posiadają dwa porty USB i gniazdo AUX. Utrzymane w sportowej stylistyce fotele mają smukły kształt i zapewniają dobre trzymanie ciała. Są też wyposażone w niezależne od siebie podkładki wspierające. Po złożeniu tylnych oparć przestrzeń ładunkowa jest na tyle duża, by zmieścić cztery koła, w sam raz dla osób jeżdżących swoim GR86 na imprezy motoryzacyjne.